İzmir’de gerçekleştirilen LOGISTECH – 4. Lojistik, Depolama ve Teknolojileri Fuarı’nın ikinci gününde, ulaşımda düşük karbon hedefleri ve yeni nesil enerji uygulamaları ele alındı. Fuar kapsamında İZFAŞ ve DB Tarımsal Enerji iş birliğiyle düzenlenen DEKATHON 2025 – Ulaşımda Karbonsuzlaşma Ideathonu, gençlerin geleceğin lojistik çözümlerini üretmesi amacıyla başladı.
Üç gün sürecek yarışmada, 18 takımdan oluşan 75 genç, yeşil limanlar, karbonsuz havaalanları, akıllı rota planlaması, döngüsel lojistik ve karbon sertifikasyonu gibi başlıklarda projeler geliştiriyor. Takımlar, 48 saat boyunca fuar alanında çalışarak hazırladıkları projeleri jüriye sunacak. Dereceye giren projeler prototipe dönüştürülerek gelecek yılki LOGISTECH fuarında sergilenecek.
Havacılıkta net sıfır vizyonu
DB Tarımsal Enerji Kurumsal İletişim ve Sürdürülebilirlik Müdürü Dr. Pınar Kılınç moderatörlüğünde gerçekleşen “Yeni Nesil Enerji Uygulamalarıyla Ulaşımda Karbonsuzlaşma” panelinde, ulaşımın farklı alanlarından temsilciler sürdürülebilirlik stratejilerini paylaştı.
Türk Hava Yolları (THY) Sürdürülebilirlik Yönetimi Müdürü Deniz Daştan, havacılıkta 2050 yılına kadar “net sıfır emisyon” hedefi doğrultusunda yürütülen çalışmalara değinerek, Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) kullanımının ve operasyonel verimliliğin önemini vurguladı. Daştan, yolculara uçuş sırasında SAF katkısında bulunma seçeneği sunduklarını, bunun çevresel bilinci artırdığını belirtti.
Denizcilikte enerji dönüşümü
Arkas Line Sürdürülebilirlik Direktörü Serra Tükel, deniz taşımacılığında karbon salımını azaltmak için BIO24F biyoyakıt kullanımı, gemi modifikasyonları ve enerji optimizasyonu uygulamalarını anlattı. Tükel, yüksek emisyonlu gemiler yerine verimliliği yüksek yeni nesil gemilere geçiş yaptıklarını ifade etti. Kadın istihdamının artmasının da sektörde kapsayıcı dönüşümün parçası olduğunu söyledi.
Ulaştırmada dijital dönüşüm
Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı (TTGV) Program Uzmanı Sevtap Gökçe, ulaşımda karbonsuzlaşmanın yalnızca enerji değil, teknoloji ve inovasyon ekosistemiyle desteklenmesi gerektiğini belirtti. Gökçe, “Yeşil dönüşüm, üretimden lojistiğe kadar bütüncül bir değişimdir” diyerek veri odaklı çözümlerin ve dijitalleşmenin sürdürülebilir ulaşım politikalarının merkezinde olması gerektiğini vurguladı.
Biyoyakıt stratejisi öne çıkıyor
Biyoyakıt Sanayi Derneği Başkanı Selçuk Borovalı, biyoyakıtların kısa vadede karbon emisyonunu azaltmak için en uygulanabilir çözüm olduğunu belirtti. Türkiye’nin biyoyakıt üretiminde önemli bir potansiyele sahip olduğunu ifade eden Borovalı, sektörün 1 milyon ton üretim kapasitesine ulaşmayı hedeflediğini, bu sayede yerli üretim ve enerji arz güvenliğine katkı sağlanacağını söyledi.
Kaynak: CUMHA – CUMHUR HABER AJANSI